Jan Kuthan, PHP programátor se zálibou v Symfony!

Zásady dobré spolupráce

Aby spolupráce mohla fungovat ke spokojenosti obou stran, je potřeba dodržovat určitá pravidla a mít tak jasno co od koho kdy očekávat.

Z praxe se mi osvědčily tyto body:

  • výměna emailu a mobilního čísla
    – komunikace je základ
  • už v počátku komunikace si ujasnit, jak často může jaká strana reagovat
    – předejde se hluchým situacím, kdy vznikají pochyby o zadání a realizaci
  • přesné a jasné zadání
    – zadání obsahující nejasnosti vždy vede k problémům
  • slušné chování
    – stejně tak jako já se snažím vystupovat slušně, požaduji to i ze strany klienta. S klienty u kterých se setkám s nepřiměřenou arogancí nespolupracuji. Bohužel, i tento bod tu musí být.
  • co nejsvižnější odpovědi
    – já obvykle na emaily odpovídám v rámci několika minut max. hodin. Od klientů nepožaduji to stejné, ale je třeba si uvědomit, že mé čekání na odpověď může brzdit celou realizaci.
  • rychlá platba
    – bankovní převod v dnešní době netrvá nikdy déle jak 3 dny, faktury vystavuji se splatností 14 dní. Není tedy důvod nezaplatit včas. Pozdní proplacení = konec další spolupráce.

Postup realizace

  1. poptávka ze strany zákazníka
  2. otázky k realizaci a požadavkům zákazníka
  3. návrh jak postupovat při realizaci, hrubý časový odhad, určení přesné ceny
  4. potvrzení ze strany zákazníka
  5. samotná realizace (případné doplňující dotazy)
  6. předvedení projektu
  7. vystavení faktury a platba
  8. převedení a „zahoření“ projektu