Aby spolupráce mohla fungovat ke spokojenosti obou stran, je potřeba dodržovat určitá pravidla a mít tak jasno co od koho kdy očekávat.
Z praxe se mi osvědčily tyto body:
- výměna emailu a mobilního čísla
– komunikace je základ
- už v počátku komunikace si ujasnit, jak často může jaká strana reagovat
– předejde se hluchým situacím, kdy vznikají pochyby o zadání a realizaci
- přesné a jasné zadání
– zadání obsahující nejasnosti vždy vede k problémům
- slušné chování
– stejně tak jako já se snažím vystupovat slušně, požaduji to i ze strany klienta. S klienty u kterých se setkám s nepřiměřenou arogancí nespolupracuji. Bohužel, i tento bod tu musí být.
- co nejsvižnější odpovědi
– já obvykle na emaily odpovídám v rámci několika minut max. hodin. Od klientů nepožaduji to stejné, ale je třeba si uvědomit, že mé čekání na odpověď může brzdit celou realizaci.
- rychlá platba
– bankovní převod v dnešní době netrvá nikdy déle jak 3 dny, faktury vystavuji se splatností 14 dní. Není tedy důvod nezaplatit včas. Pozdní proplacení = konec další spolupráce.
Postup realizace
- poptávka ze strany zákazníka
- otázky k realizaci a požadavkům zákazníka
- návrh jak postupovat při realizaci, hrubý časový odhad, určení přesné ceny
- potvrzení ze strany zákazníka
- samotná realizace (případné doplňující dotazy)
- předvedení projektu
- vystavení faktury a platba
- převedení a „zahoření“ projektu